Subgrantee CAWTAR will host a training workshop for workers in the film industry

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

The Center for Arab Women Training and Research (CAWTAR) will hold a training workshop on “Promoting gender equality behind the camera” from Monday 17 to Friday 21 September 2018 in Tunis, Tunisia.

The workshop will be held by CAWTAR center with the support of the European Union in the framework of a Master Class Cinema for the Tunisian Foundation “Screens” and under the supervision of professors, directors and experts from the fields of cinema and gender equality, with hosting some film professionals.

The course aims to support the capacity of 20 participants in the film industry, both professional and amateur, by empowering them with the tools and mechanisms of gender-sensitive screenwriting and staging, in order to integrate knowledge, skills and tools in a sustainable way through training of trainers to transfer the acquired knowledge and skills to a wider circle of young filmmakers in Tunisia.

During this course, trainees will be able to learn the techniques of screenwriting and the basics of scriptwriting and its tools, they will learn how to reflect on topics and analyze them from the perspective of a gender-based approach and principles of equality, dignity and human rights. The participants will also have the opportunity to practice thinking and writing with pictures (the frame and composition of the image, the light, the anatomy of the scenario) and to ensure that reality is the starting point of the scenario in order to simulate topics  related to gender issues, equality, social discrimination and violence against women.

This training workshop is the first of the planned 3 courses as part of a project implemented by CAWTAR in partnership with “Shashat Women’s Film” Association in Palestine, which aims to promote gender equality in the film industry in Tunisia and Palestine. The project will enable beneficiaries from Tunisia and Palestine to produce practical guides and scenarios for film projects to be realized in Tunisia and Palestine.

The 12-month project “Fostering Gender Equality for Women and Men behind the Camera” is part of the EU program “Towards More Gender Equality: Enhancing the Image of Women in the Audiovisual Sector in the Southern Mediterranean”, implemented by the European Union and led by Interarts Foundation in Spain, the Higher School of Audiovisual and Cinema in Tunisia (ESAC), Culture and Media Agency Europe (CUMEDIAE) in Belgium, the Permanent Congress of the Mediterranean Audiovisual Operators (COPEAM) in Italy and Screen Institute Beirut (SIB) in Lebanon.

الورشة التدريبية للعاملات والعاملين في قطاع السينما:

“تعزيز المساواة بين الجنسين خلف الكاميرا”

تونس، 17-21 سبتمبر 2018

يعقد مركز المرأة العربية للتدريب والبحوث (كوثر)، ورشة تدريبية حول “تعزيز المساواة بين الجنسين خلف الكاميرا” وذلك ابتداء من يوم الاثنين 17 سبتمبر إلى الجمعة 21 سبتمبر 2018 بتونس العاصمة. تعقد الورشة بدعم من الاتحاد الأوروبي وينفذها مركز “كوثر” في إطار ماستر كلاس السينما لمؤسسة شاشات التونسية ويشرف على تأمينها أساتذة ومخرجين وخبراء من مجالي السينما والمساواة بين الجنسين، مع استضافات لمهنيي/ات القطاع السنمائي.

تهدف هذه الدورة إلى دعم قدرات 20 مشاركا من العاملات والعاملين في قطاع السينما، المحترفين منهم والهواة، عبر تمكينهم من أدوات وآليات الكتابة والإخراج المراعية لمفاهيم المساواة والنوع الاجتماعي، سعيا إلى دمج المعارف والمهارات والأدوات بطريقة مستدامة من خلال تدريب المدربين لنقل المعرفة والمهارات المكتسبة إلى دائرة أوسع من صانعي/ات الأفلام الشباب في تونس.

خلال هذه الدورة سيتمكن المتدربون والمتدربات من تعلم تقنيات الكتابة السينمائية وأساسيات كتابة السيناريو السينمائي وأدواته والتفكير في المواضيع وتحليلها ومقاربتها من منظور مقاربة النوع الاجتماعي ومبادئ المساواة والكرامة وحقوق الإنسان. كما ستتاح للمشاركين فرصة التدرب على التفكير والكتابة بالصور (إطار الصورة وتكوينها ، الضوء ، كتابة السيناريو…) مع الحرص على أن يكون الواقع منطلق السيناريو وذلك لمحاكاة مواضيع آنية تتعلق بقضايا النوع الاجتماعي والمساواة والتمييز والعنف ضد النساء والفتيات والحقوق، ومحاكاة أدوار النساء والرجال في المجتمع.

هذه الدورة هي الأولى من ضمن 3 دورات ضمن مشروع ينفذه مركز “كوثر” بالشراكة مع مؤسسة “شاشات سينما المرأة” في فلسطين، ويهدف إلى تعزيز المساواة بين الجنسين في قطاع صناعة السينما في كل من تونس وفلسطين. وسيتيح المشروع للمستفيدات والمستفيدين من تونس وفلسطين، إنجاز أدلة تطبيقية وسيناريوهات لمشاريع أشرطة سينمائية قابلة للتصوير في تونس وفلسطين.

يندرج مشروع “تعزيز المساواة بين الجنسين خلف الكاميرا “الذي يمتد على 12 شهرا ضمن برنامج الاتحاد الأوروبي “نحو مزيد المساواة بين الجنسين: تعزيز صورة  المرأة في القطاع السمعي البصري في جنوب المتوسط”، وينفذ من قبل الاتحاد الأوروبي بقيادة Interarts في إسبانيا مع المدرسة العليا للسمعي البصري والسينما في تونسESAC ووكالة الثقافة والإعلام في أوروبا CUMEDIAE في بلجيكا، والمؤتمر الدائم للمشغلين السمعي البصري المتوسطي COPEAM في إيطاليا ومعهد سكرين انستيتيوت بيروت SIB في لبنان.

More information about the event:
Master Class Concept Note

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
2018-09-18T17:49:18+00:00

Leave A Comment